همشهری آنلاین: فرمانده نیروی انتظامی از ارائه پیشنهاد افزایش نرخ جریمه برخی تخلفات رانندگی به دولت خبر داد.

به گزارش ایسنا،، سردار احمدی مقدم در حاشیه دومین همایش حمل و نقل عمومی در جمع خبرنگاران با تاکید بر این که جریمه‌های راهنمایی و رانندگی باید از بروز تخلفات جلوگیری کرده و حالت بازدارندگی داشته باشد، افزود: هم اکنون برخی از جریمه‌ها حالت بازدارندگی ندارند و برخی رانندگان به ویژه رانندگان خودروهای گران‌قیمت به پلیس می‌گویند، جریمه کن می‌خواهیم برویم و پس از جریمه، مجددا با سرعت و تخلف ادامه مسیر می‌دهند، به همین دلیل پیشنهادی را به دولت برای افزایش جریمه‌ها در چند تخلف که عمدتا تخلفات سرعتی و خطرساز هستند را ارائه کرده‌ایم.

وی حرکت مارپیچ، سرعت و سبقت غیرمجاز را از جمله تخلفاتی برشمرد که ناجا خواستار افزایش جریمه‌های این تخلفات شده است و ادامه داد: خواستار افزایش جریمه این تخلفات تا دو برابر شده‌ایم.

وی در پاسخ به این که هم اکنون بیشترین جریمه 30 هزار تومان بوده، لذا ممکن است این رقم به 60 هزار تومان افزایش یابد، گفت: این احتمال وجود دارد که جریمه تا 60 هزار تومان افزایش یابد، تا حالت بازدارندگی داشته باشد.

وی گفت: با توجه به این که مرجع تعیین جریمه‌های راهنمایی و رانندگی، وزیر کشور است، بنابراین پیشنهاد افزایش جریمه‌ها را برای تخلفات یادشده به رییس جمهور و دولت داده‌ایم.

احمدی مقدم گفت: پیشنهاد افزایش نرخ جریمه‌های این تخلفات دو ماه است که به دولت ارائه شده و به طور جدی از طریق مراجع مربوط پیگیر تصویب آن خواهیم بود که اثر خوبی در کاهش تخلفات خواهد داشت.

فرمانده ناجا تصریح کرد: البته قانون اجازه داده که خودروی افراد متخلف را متوقف کنیم و بر همین اساس خودروهای افرادی که صلاحیت رانندگی ندارند و یا خودروی آنها نقص دارد را متوقف می‌کنیم، اما جرایم و تنبیهات باید سختگیرانه بوده، تا حالت بازدارندگی داشته باشد.

وی همچنین ازوزارت راه و ترابری درخواست کرد تا ناوگان حمل و نقل عمومی و باربری را به GPS مجهز کند، تا سرعت و تخلفات کنترل شود.

وی افزود: امسال بر روی 36 هزار دستگاه GPS نصب کرده‌ایم، اما معتقدیم باید همه وسایل بین جاده‌ای باید مجهز به این سیستم شوند که امیدواریم وزارت راه در این زمینه همکاری کند.

احمدی مقدم درباره تاثیر سهمیه‌بندی بنزین در کاهش ترافیک، گفت: پس از سهمیه‌بندی بنزین در جاده‌ها شاهد کاهش هفت درصدی سفر و استفاده از وسایل نقلیه شخصی بودیم و مجموعا در شهرهای کشور با کاهش حدود سه تا پنج درصدی ترافیک مواجه بوده‌ایم.

وی افزود: همچنین همزمان با سهمیه‌بندی بنزین، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی 12 تا 13 درصد رشد داشته است.

احمدی مقدم در عین حال گفت: بدست آوردن آمار دقیق کاهش ترافیک در زمستان، به خاطر بارندگی و کوتاه شدن طول روز مشکل است و افراد به خاطر بدی هوا ترجیح می‌دهند، از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند، اما از زاویه دید فروش بنزین از طریق جایگاه‌ها، 10 تا 12 درصد کاهش مصرف بنزین را داشتیم.

وی افزود: البته چون سال گذشته، بخشی از سوخت قاچاق می‌شد، نمی‌شود دقیقا گفت 12 درصد کاهش مصرف سوخت در تهران داریم و این ادعایی است که مسئولان وزارت نفت دارند، ولی ممکن است چون بخشی از آن قاچاق می‌شده، اثر ترافیکی آن کمتر باشد.

احمدی مقدم یادآور شد: افزایش تعداد خودرو در پایتخت از مسائلی است که باید نسبت به آن فکری شود، زیرا ممکن است در آینده چاره مناسبی نباشد و شاهد باشیم که کل تهران به صورت پارکینگ در آمده است.

فرمانده ناجا درباره برخورد با فروش سهمیه بنزین گفت: هیچ قانونی نداریم که افراد را از واگذاری سوخت به خودروی دیگری منع کند و اگر موضوعی هم باشد، طبق ابلاغ مسئولان وزارت نفت در جایگاه‌ها کنترل می‌شود، اما به ماموران انتظامی در این زمینه ماموریتی واگذار نکرده‌ایم،‌ مگر این که برخورد با کارت‌های جعلی باشد که برخوردهای لازم انجام می‌شود.

کد خبر 39413

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز